Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013

Ξενοφών, Απομνημονεύματα 4.8.2-4

Χωρίς τον οδοστρωτήρα της γραμματικής και του συντακτικού η διδασκαλία του αδίδακτου κειμένου μπορεί να αποδειχτεί μια όμορφη περιπέτεια γνώσης. 
Η επιλογή του κειμένου έγινε με βασικό κριτήριο το γεγονός ότι συνδέεται με την Εισαγωγή στον Φιλοσοφικό Λόγο και βοηθά στην καλύτερη εμπέδωση του κεφ. Δ3 "Η δίκη και ο θάνατος του Σωκράτη", σ. 37-39. Επιπλέον ενδείκνυται για επανάληψη στα παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων και στην εκφορά του β΄ όρου σύγκρισης. Ακολουθούν  μερικές ενδεικτικές ερωτήσεις που καθοδήγησαν τους μαθητές και τις μαθήτριες στην επεξεργασία του κειμένου.



Ξενοφών, Απομνημονεύματα 4.8.2-4
[4.8.2] μολογεται γρ οδνα πω τν μνημονευομνων νθρπων κλλιον θνατον νεγκεν. νγκη μν γρ γνετο ατ μετ τν κρσιν τρικοντα μρας βιναι δι τ Δλια μν κενου το μηνς εναι, τν δνμον μηδνα ἐᾶν δημοσίᾳ ποθνσκειν ως ν θεωρα κ Δλου πανλθ, κα τν χρνον τοτον πασι τος συνθεσι φανερς γνετο οδν λλοιτερον διαβιος τν μπροσθεν χρνον· κατοι τν μπροσθν γε πντων νθρπων μλιστα θαυμζετο π τ εθμως τε κα εκλως ζν.

[4.8.3] κα πς ν τις κλλιον οτως ποθνοι; ποος ν εη θνατος καλλων ν κλλιστ τις ποθνοι; ποος δν γνοιτο θνατος εδαιμονστερος το καλλστου; ποος θεοφιλστερος το εδαιμονεσττου;

[4.8.4] λξω δ κα ἃ Ἑρμογνους το ππονκου κουσα περ ατο. φη γρ, δη Μελτου γεγραμμνου ατν τν γραφν, ατς κοων ατο πντα μλλον περ τς δκης διαλεγομνου λγειν ατ ς χρ σκοπεν τι πολογσεται. τν δ τ μν πρτον επεν· Ο γρ δοκ σοι τοτο μελετν διαβεβιωκναι; πε δ ατν ρετο πως, επεν ατν τι οδν λλο ποιν διαγεγνηται διασκοπν μν τ τε δκαια κατ δικα, πρττων δ τ δκαια κα τν δκων πεχμενος, νπερ νομζοι καλλστην μελτην πολογας εναι.

Ερωτήσεις/επεξεργασία
4.8.2 
 Στην πρώτη περίοδο να βρεθούν οι όροι της σύγκρισης από το κλλιον. Να αποδοθεί ο β΄ όρος και με τους δυο πιθανούς τρόπους.
Να εννοηθούν οι λέξεις που λείπουν στην τελευταία περίοδο.
ως ν θεωρα κ Δλου πανλθῃ: να βρεθεί ο υποθετικός λόγος.
Να βρεθούν οι προσδιορισμοί του χρόνου.
Τι χρειάστηκε να κάνει ο Σωκράτης μετά την έκδοση της καταδικαστικής απόφασης; Για ποιον λόγο;
Πώς έζησε ο Σωκράτης στο δεσμωτήριο;

4.8.3 
οτως: Τι περιγράφεται με το επίρρημα; Κατά το δυνατόν αναλυτική περιγραφή του περιεχομένου του.
 ατς κοων ατοῦ: Ποια ονόματα αντικαθιστούν οι δυο αντωνυμίες; Να ξαναγράψετε τη φράση βάζοντας τα ονόματα στη θέση των αντωνυμιών.
 Στην τελευταία περίοδο της παραγράφου να εννοηθούν οι όροι που παραλείφθηκαν από τον Ξενοφώντα.
Η παράγραφος αυτή αποτελείται αποκλειστικά από ευθείες ερωτήσεις. Προσπαθήστε να τις απαντήσετε. Τι παρατηρούμε;  Λειτουργία των ρητορικών ερωτήσεων.
Εκφορά του β΄όρου σύγκρισης.
 4.8.4
Από αντλεί τις πληροφορίες αυτής της παραγράφου ο Ξενοφών;
Ποια ήταν η ανησυχία του Ερμογένη;
Τι του απάντησε ο Σωκράτης;
τν δ τ μν πρτον επεν: συμπλήρωση των όρων που λείπουν.
πε δ ατν ρετο πως, συμπλήρωση των όρων που λείπουν.

Για το σπίτι
  • Μεταγραφή στα νέα ελληνικά του διαλόγου μεταξύ του Ερμογένη και του Σωκράτη. Δραματοποίηση στην τάξη.
  •  Στην Εισαγωγή του βιβλίου Αρχαία Ελληνικά Φιλοσοφικός Λόγος, σ. 39, αναφέρεται: 
"Τις μέρες εκείνες γίνονταν στο ιερό νησί του Απόλλωνα, την Δήλο, τα Δήλια. Οι Αθηναίοι είχαν στείλει εκεί θεωρία (επίσημη αποστολή σε ιερή τελετή) αντιπροσώπους της πόλης και το ένα από τα δύο ιερά πλοία τους, την Πάραλο. Κατά το έθιμο δεν μπορούσε να γίνει η εκτέλεση μέχρι την επιστροφή του πλοίου."  
Να μεταγράψετε το απόσπασμα της Εισαγωγής στα αρχαία ελληνικά, βοηθούμενοι από τις πληροφορίες που δίνει ο Ξενοφών στην παράγραφο 4.8.2
https://drive.google.com/file/d/0B3ZE08CgiIQSSF9kQUd0SFRuUms/edit?usp=sharing


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου