Το χαϊκού είναι μια παραδοσιακή ποιητική φόρμα της Ιαπωνίας, μια στιχουργική μορφή που αποτελείται από 17 συλλαβές, μοιρασμένες σε τρεις στίχους των 5 -7- 5 συλλαβών αντίστοιχα. Πρόκειται για την πιο σύντομη μορφή ποίησης που, λόγω των ορίων της μορφής, υποχρεώνει στην μέγιστη αφαίρεση, οδηγώντας και την έκφραση σε λιτότητα και το νόημα σε συμπύκνωση.
Στην Ελλάδα εισηγητής των χαϊκού θεωρείται ο Γιώργος Σεφέρης (Δεκαέξι Χαϊκού, Τετράδιο Γυμνασμάτων). Ενδεικτικά καταχωρίζεται εδώ το πρώτο:
Άδειες καρέκλες
τ’αγάλματα γύρισαν
στ’άλλο μουσείο.
Με την αυστηρή ποιητική φόρμα των χαϊκού εκφράστηκαν οι μαθητές του Α3 του λυκείου μας για την ενδοσχολική βία και τις τραγικές συνέπειές της:
Κορίτσι στο δάσος (Vincent Van Gogh 1882) |
μια γραμμή στο χέρι
σβήνει τα πάντα.
Νίνα Ν.
ΙΙ. Στους διαδρόμους
ξεχνώντας την ελπίδα
βρίσκει το κλειδί.
Άγγελος Μ.
Σταροχώραφο με κοράκια (Vincent Van Gogh 1890) |
η ζωή σου παιδί μου
ντροπή σε όλους.
Φωτεινή Μ.
ΙV. Κρύα η βροχή
ολομόναχος εκεί
χωρίς κανέναν.
Μπενίτα Ν.
V. Στόμα ανοιχτό
και όμως δεν μπορεί να
πει βοήθεια.
Μπενίτα Ν.
Η κραυγή (Edvard Munch 1893) |
ούτε κραυγή στη φωνή
που ουρλιάζει.
Γλυκερία Π.
VII. Λύκοι κυνηγούν
ελάφι αδύναμο
και το σκοτώνουν.
Ιωάννα Π.
VIII. Σαν περιστέρι
πέταξες στον ουρανό
και ησύχασες.
Ιωάννα Μ.
IX. Φυλακισμένος
ένιωθε στον κόσμο μας
και δραπέτευσε.
Ιωάννα Π.
Evening. Melancholy I. ( Edvard Munch 1896) |
τον πήρε από τον κόσμο
αυτό τον άδειο.
Δέσποινα Π.
ΧΙ. Διέταξε ο
θεός να έρθει πίσω
ο άγγελός του.
Ιουλία Π.
ΧΙΙ. Ενός ανθρώπου
η άδικη θυσία
θα μας ξυπνήσει.
Λευτέρης Ν.
Η
Αθηνά έγραψε ένα μεγαλύτερο ποίημα, πάντα βέβαια με τον τρόπο των χαϊκού:
Το
κλέψανε το
αθώο το σπουργίτi
πάει στο καλό
Φοβήθηκε η
πονεμένη σου ψυχή
παραδόθηκε
Κάποιος έκανε
το Θεό και τη ψυχή
σου την επήρε
Μόνο μια στιγμή
χρειάστηκε να σβήσει
ένα όνειρο.
Αθηνά
Μ.
Περισσότερα για τα χαϊκού βλ. http://digitalschool.minedu.gov.gr/
Βλ. επίσης:https://blogystera.wordpress.com/haiku/
απίστευτα όσα κρύβουν οι ψυχές των παιδιών μας...
ΑπάντησηΔιαγραφήαπίστευτα όσα κρύβουν οι ψυχές των παιδιών μας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο νόημα της άσκησης ήταν ακριβώς να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους για το (μάλλον γνώριμό τους) θέμα. Τα αποτελέσματα με ξάφνιασαν ευχάριστα, γιατί βρίσκω ότι έχουν και ποιοτικά χαρακτηριστικά λογοτεχνικών αξιώσεων.
Διαγραφή