Με δεδομένη την πεποίθηση ότι στα αρχαία κατεύθυνσης διδαγμένο και αδίδακτο κείμενο μπορούν να αντιμετωπίζονται ενιαία (και όχι μόνο επειδή εξετάζονται ως ένα μάθημα, αλλά και επειδή είναι) κατά τη διδασκαλία ενοτήτων του Πρωταγόρα που αναφέρονται στο μύθο της δημιουργίας των ζωντανών
οργανισμών από τους θεούς, επεξεργαστήκαμε στο αδίδακτο μια ενότητα από τα Απομνημονεύματα
του Ξενοφώντα με παρόμοιο περιεχόμενο.
Στόχοι:
- Η επαγωγική μέθοδος, καθώς και η διαλεκτική και η μαιευτική, για τις οποίες μαθαίνουν στην Εισαγωγή (σχολ. εγχειρίδιο: Αρχαία Ελληνικά Φιλοσοφικός Λόγος, Εισαγωγή σ. 35-37), να μην αποτελούν απλώς πληροφορίες για απομνημόνευση, αλλά να παρακολουθήσουν οι μαθητές τη μέθοδο του Σωκράτη τη στιγμή που οδηγεί με ερωτήσεις "τη σκέψη του συνομιλητή του στην εξαγωγή καθολικών συμπερασμάτων"(σχολ. εγχειρ. σ. 37).
- Να συγκρίνουν τη θεωρία για τη θεϊκή πρόνοια κατά τη δημιουργία του ανθρώπου, όπως παρουσιάζεται στο απόσπασμα του Ξενοφώντα, με το μύθο του Πρωταγόρα, προκειμένου να κατανοήσουν καλύτερα τον όρο: τελεολογική εξήγηση της δημιουργίας.
- Να καταγράψουν και να κρίνουν συλλογισμούς
Το κείμενο γράφεται κάθε φορά στον πίνακα με τη "σωστή" σειρά των λέξεων, ενώ τα γραμματικο-συντακτικά εξετάζονται στο επίπεδο της γλωσσικής εξομάλυνσης και όχι ως αυτοσκοπός.
Το κείμενο με τις ενδεικτικές ερωτήσεις:
https://drive.google.com/file/d/0B3ZE08CgiIQSTlphU0ZWdGdSVVU/edit?usp=sharing
Το κείμενο με τις ενδεικτικές ερωτήσεις:
https://drive.google.com/file/d/0B3ZE08CgiIQSTlphU0ZWdGdSVVU/edit?usp=sharing
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου