Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2013

Έκφραση-Έκθεση Β΄ Λυκείου



«Έξυπνο» σχολικό βιβλίο απαντά στους μαθητές
Το Inquire δίνει τις απαντήσεις στα ερωτήματα μαθητών.





Μετά τα «έξυπνα» αυτοκίνητα, τα «έξυπνα» πλυντήρια, τις «έξυπνες» τηλεοράσεις, τα «έξυπνα» κινητά και τους «έξυπνους» σχολικούς πίνακες, ωρίμασε η ώρα να γίνουν πιο «έξυπνα» και τα σχολικά βιβλία, ώστε να κάνουν τους μαθητές και τους φοιτητές ακόμα πιο έξυπνους!

Η αμερικανική εταιρία Vulcan του συνιδρυτή της Microsoft Πολ Άλεν χρηματοδοτεί την ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού βιβλίου- εγχειρίδιου με την ονομασία Inquire, το οποίο, χάρη στο ειδικό λογισμικό του και στη σύνδεσή του με το διαδίκτυο, απαντά σε απορίες των μαθητών και φοιτητών, καθώς αυτοί διαβάζουν τις σελίδες του.

 Το ηλεκτρονικό βιβλίο προχωρά πέρα από το απλό «φόρτωμα» ενός συμβατικού βιβλίου σε έναν φορητό υπολογιστή, που επιτρέπει στους μαθητές ή τους φοιτητές να διαβάζουν μόνο από κομπιούτερ. Το καινοτομικό σύστημα της Inquire, σύμφωνα με το «New Scientist», στην ουσία είναι μια εφαρμογή (app) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε έναν υπολογιστή-ταμπλέτα όπως το iPad. Καθώς οι νέοι διαβάζουν το ψηφιακό περιεχόμενο του σχολικού ή φοιτητικού βιβλίου και «κολλάνε» σε κάποιο σημείο, μπορούν να μεταφέρονται σε κάποια νέα ιστοσελίδα τύπου Wikipedia, η οποία τους δίνει όσες πληροφορίες, εικόνες, διαγράμματα κλπ. χρειάζονται για να καταλάβουν μία έννοια (για παράδειγμα, αν πρόκειται για μάθημα βιολογίας, τι είναι οι χλωροπλάστες). Οι μαθητές και φοιτητές μπορούν επίσης να πληκτρολογήσουν όποια ερώτηση θέλουν (π.χ. «τι είναι μία πρωτεϊνη;») και το ειδικό λογισμικό με δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης -σαν καλός και πρόθυμος καθηγητής- θα φροντίσει να δώσει διευκρινιστικές απαντήσεις.

Οι δημιουργοί του συστήματος, το οποίο παρουσιάστηκε προ ημερών σε συνδιάσκεψη για την τεχνητή νοημοσύνη στον Καναδά, το έχουν ήδη δοκιμάσει σε Αμερικανούς φοιτητές και διαπίστωσαν πως όσοι νέοι διάβασαν μέσα από αυτό το «έξυπνο» βιβλίο πέτυχαν καλύτερους βαθμούς στα τεστ σε σχέση με όσους διάβασαν από το παραδοσιακό έντυπο εγχειρίδιο.

Είναι πάντως, κάπως πρόωρο, να θεωρήσει κανείς ότι ηλεκτρονικά βιβλία σαν αυτό της Inquire θα αποτελέσουν σύντομα το μέλλον της εκπαίδευσης, καθώς οι δυσκολίες δεν λείπουν. Το νέο σύστημα έχει πίσω του κιόλας δύο χρόνια ερευνών και παρ’ όλα αυτά δεν θεωρείται ακόμα ολοκληρωμένο, καθώς, μεταξύ άλλων, δεν πρόκειται απλώς για το «φόρτωμα» σε μία συσκευή ενός παραδοσιακού βιβλίου με ηλεκτρονική μορφή, αλλά για την κατάλληλη «κωδικοποίησή» του, ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί από τους αλγόριθμους του λογισμικού. Ενδεικτικά, για ένα φοιτητικό εγχειρίδιο βιολογίας 1.400 σελίδων χρειάζονται να δουλέψουν 18 βιολόγοι έως το τέλος του 2013. Με τέτοιο ρυθμό όμως, είναι αμφίβολο αν υπάρχει αρκετός χρόνος για να περιληφθούν στο «έξυπνο» σύστημα και άλλα εκπαιδευτικά εγχειρίδια.
Εφημ. Η Καθημερινή, 8 Aυγούστου 2012

 Υποθέτει κανείς ότι οι μαθητές μας θα ήθελαν πολύ να έχουν τέτοια σχολικά βιβλία. Και πράγματι βρήκαν αρκετά επιχειρήματα υπέρ της εισαγωγής τέτοιων βιβλίων στην εκπαίδευση, από τα οποία σταχυολογώ ορισμένα ενδεικτικά:
Η Ζακλίν έγραψε: "Οι μαθητές θα έχουν μαζί τους μόνο την ηλεκτρονική συσκευή και δεν θα χρειάζεται να κουβαλάν τόσα βιβλία. Χάρη στο έξυπνο βιβλίο το μάθημα θα είναι πιο ευχάριστο και πιο γρήγορο, γιατί δεν θα χάνεται πολύτιμος χρόνος για τις απορίες, αλλά ο μαθητής θα ψάχνει μόνος του τις απαντήσεις."
Ο Άντι έγραψε: "Θα ήταν πολύ ωραίο να εισαχθούν τέτοια βιβλία στο σχολείο, γιατί οι μαθητές θα καταλαβαίνουν καλύτερα το μάθημα, δεν θα έχουν κενά και απορίες και θα παίρνουν καλύτερους βαθμούς. Επίσης οι μαθητές βαριούνται να διαβάζουν από το απλό βιβλίο, ενώ το έξυπνο είναι πιο ευχάριστο και δημιουργικό, με αποτέλεσμα να διαβάζουν περισσότερο.
Ο Μπάμπης έχει την ίδια γνώμη: "Το ηλεκτρονικό βιβλίο έχει πολλές γνώσεις και μπορεί να τις περάσει στα παιδιά πιο εύκολα από τα κανονικά βιβλία, γιατί μόνο και μόνο που είναι βιβλίο ενσωματωμένο σε υπολογιστή εντυπωσιάζει το παιδί και θα το κάνει να αρχίσει να ασχολείται περισσότερο με το μάθημα."
Η Τίκο χρησιμοποιεί ένα παράδειγμα, για να δείξει τη χρησιμότητα του έξυπνου βιβλίου: "στο παραδοσιακό βιβλίο μπορεί να μην καταλαβαίνεις μια λέξη πολύ απλή και να ντρέπεσαι να ρωτήσεις, ενώ το ηλεκτρονικό βιβλίο σου δίνει την απάντηση αναπτυγμένα και κατανοητά."
Ο Δημήτρης, τέλος, υποστηρίζοντας την εισαγωγή τέτοιου τύπου βιβλίων, γράφει: "Θα μου αρεσε να εσαχθούν, γιατί ο τρόπος του μαθήματος και τα βιβλία είναι τα ίδια εδώ και πολλά χρόνια, ενώ στο έξυπνο βιβλίο οι πηγές είναι πιο σύγχρονες. Και ο τρόπος του μαθήματος θα ήταν πιο ευχάριστος και δημιουργικός, αφού τα παιδιά θα έπρεπε να κάνουν το μάθημα μέσω ενός υπολογιστή-ταμπλέτα."

Με την ίδια άνεση οι μαθητές του Β2 εντόπισαν και αρνητικά σημεία στο Inquire και βρήκαν αντεπιχειρήματα. Ενδεικτικά και πάλι:
Η Ελένη συμπεριλαμβάνει στον αντίλογό της: "Αν εξαπλωθεί η χρήση της εφαρμογής, ενδέχεται να υποβαθμιστεί ή να χαθεί η επαφή μαθητή-καθηγητή, και ακόμη και αυτή ανάμεσα στους μαθητές."
Η Κατερίνα επισημαίνει, μεταξύ άλλων: "Δεν έχουν όλοι την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ένα ακριβό και καλής ποιότητας τάμπλετ."
Ο Βαλάντης γράφει: "Το Inquire βγάζει τους μαθητές από τη διαδικασία αναζήτησης, δηλαδή το να κουραστούν για να βρουν κάποια απάντηση και μειώνει την ατομική τους προσπάθεια. Επίσης το βιβλίο αυτό έχει και μια οθόνη στην οποία ο μαθητής δεν μπορεί να διαβάσει πολλές ώρες, διότι η οθόνη κουράζει τα μάτια."
Ο Θωμάς συμπληρώνει ένα ακόμη αρνητικό: "θα ήταν πειρασμός για τα παιδιά, γιατί θα μπορούσαν, αντί για μάθημα, να μπαίνουν κάπου αλλού (π.χ. facebook).
Η Κυριακούλα, τέλος, εντοπίζει τις οικονομικές παραμέτρους: "Η χώρα μας δεν θα άντεχε τα έξοδα, ενώ το ηλεκτρονικό βιβλίο μπορεί να καταργήσει τους καθηγητές, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η ανεργία."
              

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου